Direktlänk till inlägg 2 februari 2011
Framgången för Stieg Larssons Millennium-trilogi är närmast unik. Eva Gabrielsson som förlorade sin sambo precis innan den första boken i serien kommit ut har svårt att glädjas över världssuccén. Inte nog med att hon förlorat den människa som betydde mest för henne, hon har också berövats delaktigheten i hans postuma världsberömmelse.
Besatt av hämnd
Den bok hon nu skrivit (tillsammans med en fransk journalist) om sitt liv med Stieg är inte balanserad. Det är också mycket begärt. Men sorgligt nog bidrar den därför inte heller till att öka sympatin för henne.
Hon förefaller helt besatt av tankar på hämnd mot dem som behandlat henne eller Stieg illa. Hon försöker visa att också Stieg levde efter regeln att alltid hämnas alla oförrätter. Därmed kommer garanterat konflikten mellan henne och Stiegs bror och far aldrig att lösas.
Förbannelse över fiender
Hon berättar utförligt om hur hon efter Stieg Larssons död samlade alla hans vänner för en ceremoni som hon hämtat från Havamal. Hon skrev ned ett så kallat nid - en förbannelse över alla parets fiender. Enligt den isländska traditionen ska nidet kombineras med ett avhugget hästhuvud. Helt naturligt saknade Eva Gabrielsson tillgång till ett sådant och bröt i stället sönder en liten hästskulptur som hon ägde. Nidet och hästen kastades ceremoniellt ut i sjön.
Hennes bok skissar deras liv tillsammans fram till Stiegs för tidiga död. Hon visar hur många av detaljerna i Millennium-böckerna hämtats från verkliga upplevelser de haft tillsammans. Besynnerligt nog går hon ett steg vidare och hävdar att allt i böckerna är bokstavligen sant och hämtat ur den svenska verkligheten. Och av detta drar hon den egendomliga slutsatsen att böckerna egentligen lika gärna kunde ha skrivits av henne.
Ingen rätt
Millennium-böckerna är grymma sagor för vuxna. Deras styrka är att de så uppenbart struntar i vad som är tänkbart och möjligt i den verkliga världen. De utvecklar också hämndmotivet på att sätt som ingen skulle kunna acceptera i verkliga livet.
Lagen ger inte Eva Gabrielsson någon som helst rätt till arvet efter Stieg Larsson och till de hundratals miljoner som böckerna dragit in. Hon verkar inte bry sig mycket om pengarna. Däremot är hon fixerad vid tanken att hon ensam kan förvalta det ideella arvet efter Stieg - böckerna och hans tidigare artiklar. Känslomässigt är det lätt att önska att hon skulle få den rätten. Samtidigt blir jag efter att ha läst hennes bok inte övertygad om att hon skulle vara någon god förvaltare av Stieg Larssons verk.
Hon lockar nu med att försöka plocka fram den ofullbordade fjärde delen av Millennium. Som skäl för att den fortfarande hålls undan på en dator som Stieg Larsson disponerade, men som ägdes av tidningen Expo, för hon fram att datorn också innehåller uppgifter om Stiegs källor för artiklar och annat. Och källor får man inte avslöja.
För många konstintresserade Linköpingsbor är Norbert Robles ett känt namn. Han arbetar i flera olika tekniker, experimenterar med collage etc. Men handkolorerad koppargrafik är nog det första man tänker på när det gäller honom. Det finns något lekf...
Det har gått några år sedan Norrköpings symfoniorkester spelade i Mjölby, på tiden, verkade det som. Mjölbyborna visade sin uppskattning med stående ovationer. Dock ställde kulturscenen särskilda krav på musikerna. Alla ljud hördes mycket väl, det va...
Videon till "Jag vet vilken dy hon varit i" från Håkan Hellströms senaste album följer en ung tjej i HH-tröja och sjömansskjorta som ser sin hjälte live. Samma tjej, 18-åriga Amanda från Borlänge, får också en stor roll i den kommande Hellströmdokume...
Ljud från utställningens monitorer och högtalare stör, samspelar och blandas med varandra till ett brus som höjs och sänks som andhämtning. Dror Feiler använder själv ordet kakafoni om "Ondinonnk - de ouppfyllda önskningarnas språk", verket som fin...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|